Povinná marže po vzoru Francie?

Pro velké značky tato situace možná vypadá nepříznivě, nicméně pro velké množství produktů privátních značek ve Francii by to mohlo znamenat, že naopak zlevní. Toto opatření se ve Francii zavádí právě proto, aby vláda pomohla menším výrobcům potravin.

sklenička nutelly

Samozřejmě se nyní Francouzi zmítají v obavách, zda bude nový zákon fungovat tak, jak bylo naplánováno a vymyšleno, protože 10% přirážka na jídlo či nápoj, které například stálo jedno euro by znamenala, že nově bude stát tedy 1,1 eura, což by v přepočtu k aktuálnímu kurzu znamenalo, že namísto 25,70 Kč by nově daná potravina stála 28,30 K, což není zrovna málo v případě, kdy by se to týkalo například všech potravin, které uděláte v jednom větším nákupu.

Dle dostupných zdrojů však nebudou růst ceny stejně, protože právě nová legislativa dopadne právě hlavně na supermarkety a hypermarkety.

Hlavním důvodem k danému opatření byl fakt, že některé velké obchodní řetězce nabízely nejpopulárnější značky potravin a nápojů za ceny, které se prakticky rovnaly výši nákladů na jejich pořízení. Důvodem takto nízkých cen vybraných produktů pak samozřejmě je boj o každého klienta. Díky zisku klientů na takovéto různé slevové akce, pak mají řetězce velký obrat a tím pádem i zisk. Menší a malé obchody ale nemohou takto malým maržím konkurovat, a proto francouzská vláda přišla právě s povinnou marží.
slevy v supermarketu

Francie však není jedinou zemí, kde se podobné téma řeší. Takové diskuze probíhají aktuálně i v České republice, kdy jedná Ministerstvo zemědělství se Svazem obchodu a cestovního ruchu a snaží se docílit shody. Samozřejmě Svaz obchodu se snaží jakémukoli nařizování a omezování vyhnout, protože má za to, že podobná opatření vede pouze k celkovému zdražení a zmenšení výběru zboží pro klienta.

Někteří odborníci jsou dokonce přesvědčení, že tlak výrobců na vytváření protekcionistických opatření ze strany jednotlivých vlád je důkazem, že nejsou schopni obstát v otevřené evropské konkurenci.