Povinná marže po vzoru Francie?
Samozřejmě se nyní Francouzi zmítají v obavách, zda bude nový zákon fungovat tak, jak bylo naplánováno a vymyšleno, protože 10% přirážka na jídlo či nápoj, které například stálo jedno euro by znamenala, že nově bude stát tedy 1,1 eura, což by v přepočtu k aktuálnímu kurzu znamenalo, že namísto 25,70 Kč by nově daná potravina stála 28,30 K, což není zrovna málo v případě, kdy by se to týkalo například všech potravin, které uděláte v jednom větším nákupu.
Dle dostupných zdrojů však nebudou růst ceny stejně, protože právě nová legislativa dopadne právě hlavně na supermarkety a hypermarkety.
Hlavním důvodem k danému opatření byl fakt, že některé velké obchodní řetězce nabízely nejpopulárnější značky potravin a nápojů za ceny, které se prakticky rovnaly výši nákladů na jejich pořízení. Důvodem takto nízkých cen vybraných produktů pak samozřejmě je boj o každého klienta. Díky zisku klientů na takovéto různé slevové akce, pak mají řetězce velký obrat a tím pádem i zisk. Menší a malé obchody ale nemohou takto malým maržím konkurovat, a proto francouzská vláda přišla právě s povinnou marží.
Francie však není jedinou zemí, kde se podobné téma řeší. Takové diskuze probíhají aktuálně i v České republice, kdy jedná Ministerstvo zemědělství se Svazem obchodu a cestovního ruchu a snaží se docílit shody. Samozřejmě Svaz obchodu se snaží jakémukoli nařizování a omezování vyhnout, protože má za to, že podobná opatření vede pouze k celkovému zdražení a zmenšení výběru zboží pro klienta.
Někteří odborníci jsou dokonce přesvědčení, že tlak výrobců na vytváření protekcionistických opatření ze strany jednotlivých vlád je důkazem, že nejsou schopni obstát v otevřené evropské konkurenci.